Banden

U vindt hier algemene informatie over banden en antwoorden op veelgestelde vragen. Heeft u specifieke vragen over uw banden of zoekt u nieuwe banden, kom dan langs voor een persoonljk gesprek.
 
Uitleg bandcodering
 
 
Banden
Wat betekent de code 195/65 R 16 91W?
  • 195 staat voor de bandbreedte in mm
  • 65 is de verhouding van hoogte over breedte in procenten
  • R is een code voor de bandopbouw (R staat voor radiaal)
  • 16 staat voor de velgdoorsnede in inches
  • 91 staat voor het draagvermogen van de band (hier 530 kg)
  • W is de snelheidsindex (V=tot 240 km/u, W=tot 270 km/u, ZR= meer dan 240 km/u)
 
Banden
Bandenspanning
De juiste bandenspanning is van groot belang om veilig en comfortabel te kunnen autorijden. Een band kan alleen optimaal presteren wanneer deze voor voldoende stabiliteit en draagkracht kan zorgen. Een te lage of te hoge bandenspanning heeft negatieve gevolgen voor de prestaties van uw banden en kan zelfs de verkeersveiligheid ernstig beïnvloeden. Tegelijk bent u een dief van uw eigen portemonnee. Verkeerde bandenspanning zorgt voor bovenmatige bandenslijtage en bij te lage bandenspanning komt daar nog eens hoger brandstofverbruik bij.

Een paar feiten over bandenspanning op een rij:
  • Een bandenspanning die 25% te laag is, verhoogt de rolweerstand met 10%, waardoor uw brandstofverbruik met circa 2% toeneemt.
  • Een te lage of te hoge bandenspanning zorgt voor een verminderde grip op de weg. Dit betekent een langere remweg en een grotere slipkans.
  • Een te lage of te hoge bandenspanning verhoogt de kans op klapbanden.
  • Door een te lage bandenspanning is de auto minder goed in staat onregelmatigheden in het wegdek op te vangen.
  • Door een te lage of te hoge bandenspanning wordt de wegligging verminderd; bij een juiste bandenspanning is het stuurgedrag optimaal.
  • Een te lage of te hoge bandenspanning zorgt voor verkeerde slijtage van uw banden.
 
U dient uw bandenspanning bij voorkeur om de 14 dagen te controleren; op z'n minst één keer per maand. En vergeet de reserveband niet. Ook voordat u op reis gaat, dient u de bandenspanning te controleren. Een handig hulpmiddel is de bandenspanningstabel.
 
Controleer bij voorkeur alleen wanneer uw banden koud zijn: als er tenminste 2 uur niet mee gereden is of hooguit heel weinig en rustig. Heeft u toch al enkele kilometers afgelegd, houd er dan rekening mee dat er minstens 0,3 bar méér in de band moet dan de opgegeven adviesspanning.
 
Verlaag de bandenspanning nooit wanneer de banden warm zijn, want dan komt u vrijwel altijd beneden de adviesspanning uit.
 
De bandenspanning moet in ieder geval per as altijd hetzelfde zijn. Vanzelfsprekend moet het ventiel voorzien zijn van een ventieldopje.
 
Zomerbanden
Wat we eerder gewoon banden noemde, heten (sinds de komst van winterbanden) tegenwoordig zomerbanden. Ze bieden onder Nederlandse weersomstandigheden de beste rijeigenschappen omdat ze veel grip hebben, water en warmte prima afvoeren en een lange levensduur hebben. Wanneer de buitentemperatuur echter onder de 7 graden Celisus komt, kunt u beter op winterbanden rijden.
 
Banden
 
Winterbanden
Het rubber van de winterband blijft bij lage temeraturen soepeler dan het rubber van de zomerband. Hierdoor profiteert u van betere grip, comfortabeler weggedrag en optimale veiligheid.

Verder is het profiel van de winterband voorzien van ‘lamellen’. Tijdens het rollen van de band vervormt het profiel en grijpen de lamellen zich vast op het wegdek.
  • Alleen winterbanden bieden bij lage temperaturen de hoogste vorm van veiligheid.
  • Winterbanden kunnen in tegenstelling tot zomerbanden niet ‘bevriezen’. Dit garandeert veilige rijomstandigheden en een optimaal rijcomfort.
  • Moderne winterbanden zijn net zo geluidloos en comfortabel als zomerbanden en slijten door het speciale silicamengsel niet sneller.
Wist u dit al over uw banden?
Trillen in het stuur ontstaat als uw banden niet goed zijn gebalanceerd. Ze slijten ongelijkmatig en zorgen zelfs voor slijtage van uw wielophanging. U merkt het als uw auto naar een kant trekt.
 
Ook als uw auto niet goed uitgelijnd is, gaan uw banden scheef afslijten. Bij een goed uitgelijnde auto staan besturing en de wielophanging in de juiste stand en rijdt de auto soepel rechtuit.
 
Merkt u dat uw banden onregelmatig slijten, aarzel dan niet om bij ons langs te komen. Dan kijken we wat de oorzaak kan zijn.

Wanneer ben ik toe aan nieuwe banden? 
De wettelijk vastgestelde minimum profieldiepte is 1.6 mm. Voor uw veiligheid adviseren wij om bij 2 mm uw banden te laten vervangen. Twijfelt u of uw banden nog voldoende profiel hebben, kom dan gerust bij ons langs en wij controleren de profieldiepte voor u.
 
In de winter is een hogere profieldiepte wel aan te bevelen omdat winterbanden hun eigenschappen kwijtraken als de profieldiepte onder de 4mm komt. Heeft u banden die erg oud zijn of cuppen, kom gerust langs en wij kijken voor u of ze nog veilig zijn om mee te rijden. Het merk Continental adviseert zelfs om met 3mm te vervangen.
 
Wisselen van voor naar achteren
Wij adviseren onze klanten om na ongeveer 8 - 10 duizend km de voor- en achterwielen om te laten wisselen. Zo zullen de banden gelijkmatig slijten. Dit kan alleen bij auto’s die rondom dezelfde bandenmaat hebben en let daarbij ook op de rijrichting van de band. Het geregeld wisselen kan ook cuppen van de banden voorkomen.
 
Cuppen wat is dat?
Cuppen van een band ontstaat aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as. U kunt dit zelf voelen als u met uw hand over de rand van de band gaat, tegen de rijrichting in. De blokjes zijn ongelijkmatig afgesleten dit komt doordat het gewicht van het voertuig ze samendrukt en ze uitzetten naar een kant zodra ze aan die kant het contact met de weg verliezen.Ze gaan in principe weer terug in hun oorspronkelijke vorm maar raken dan net steeds het wegdek. Dit noemt men ook wel zaagtandslijtage. Vaak ontstaat een hinderlijk, zoemend geluid en/of gaat de auto trillen. In beide gevallen kunt u het beste snel bij ons langskomen.
 
Slijtage in het midden van de band
Slijtage in het midden van de band wordt veroorzaakt door te hoge bandenspanning, omdat het midden dan meer te verduren heeft dan de zijkanten. Hierdoor verkort u de levensduur van de band.
 
Slijtage op beide schouders van de band
Bij te lage bandenspanning slijten juist de zijkanten van de band sneller. Dit veroorzaakt ook extra warmte en een hoger brandstofverbruik, omdat de rolweerstand hoger is.
 
Kan ik mijn band laten repareren als hij lek is 
Ja, u kunt u band laten repareren als de beschadiging niet op een verkeerde plaats van de band zit en niet te groot is. Gaatjes in de schouder of in de wang kunnen om veiligheidsredenen niet worden gerepareerd.
 
Er zit een bult op mijn band
Een bult op de band ontstaat doordat één of meerdere koordlagen  zijn gebroken. Dit kan gebeuren als u bijvoorbeeld de stoeprand heeft geraakt. Ziet u zo'n bult, rijd er dan niet te lang mee door en kom naar onze werkplaats voor een nieuwe band. Een band met een bult kan helaas niet worden gerepareerd.
 
Bronnen:
Profile Tyre Centre, Woco, Conti
Zoeken
Zoek in onze website


Plan uw afspraak
Direct een afspraak plannen? Klik hieronder op: plan online uw afspraak

Duurzaam ondernemen
Waarom fruitbomen en zonnepanelen?
En wat is de link met gezinsauto's,
Zuinige auto's en hybrides?